
zaterdag, augustus 31, 2002
Het is een ongeneeslijke behoefte. Ergens op vakantie een overrompelend landschap zien, dat in fragmenten fotograferen en die opnamen dan thuis aan elkaar plakken. Meestal heeft het resultaat niets meer te maken met wat je eigenlijk wilde vasthouden. Het arcadië van toen is op papier een fractie van de weidsheid, de schoonheid en de vrijheid waar het allemaal om te doen was.
In Pictures from the Surface of the Earth, het meest recente fotoboek van de Duitse cineast Wim Wenders (Düsseldorf, 1945), die al zo'n twaalftal boeken over film en fotografie op zijn naam heeft staan, is het wél gelukt om die landschappen in de volle panoramische glorie te vatten. Waardoor? Door het gebruik van een specifieke, loodzware, Japanse camera.
Lees verder in het NRC van vrijdag 30 augustus.
In Pictures from the Surface of the Earth, het meest recente fotoboek van de Duitse cineast Wim Wenders (Düsseldorf, 1945), die al zo'n twaalftal boeken over film en fotografie op zijn naam heeft staan, is het wél gelukt om die landschappen in de volle panoramische glorie te vatten. Waardoor? Door het gebruik van een specifieke, loodzware, Japanse camera.
Lees verder in het NRC van vrijdag 30 augustus.